Sunday, March 27, 2011

Tugasan Kedua

PENCARIAN

Aku tidak pernah mengerti
Apa yang dicari
Cinta duniawi yang menyesatkan namun sangat memberahi
Atau
Cinta hakiki yang menyingkap kebenaran dan ketelusan insani


Sesat aku di kawasan hutan batu
Mencari ketenangan penuh berliku
Hati tersentuh dengan kasihMU
Cahaya menerpa di saat kegelapan menyelimut
Terkedu aku
Syahdu
Tersentuh dengan kasih sayangMU


Disaat aku alpa mengejar duniawi
Tertipu dengan kepalsuan sementara
KAU sedarkan aku
KAU sentuh jiwaku
Dengan cahaya kasihMU
KAU singkap denak hitamku
Yang hitam lagi gersang
Ku tertunduk kaku menyeka linangan keinsafan


Bangkitku dari mimpi hitam
Ku temui cahaya di akhir perjalanan
Syukur
DIA masih menyayangiku
Sesungguhnya ku temui apa yang dicari.




------------------------------------------------------------------------------------


Bahasa Figuratif dalam Penulisan Kreatif:


1. Anafora - gaya bahasa perulangan kata pertama.

-KAU sedarkan aku

-KAU sentuh jiwaku


2.Erotesis

- Apa yang dicari


3. Perlambangan - kata- kata atau frasa yang digunakan berupaya menyatakan sesuatu di luar erti kata-kata atau frasa itu sendiri

-Ku tertunduk kaku menyeka linangan keinsafan (keinsafan menggantikan perkataan air mata )


4. Ironi - menyatakan sesuatu dengan cara yang bertentangan daripada maksud sebenar.

-Yang hitam lagi gersang


5. Simile - kata-kata perbandingan

-KAU singkap denak hitamku

No comments:

Post a Comment

Sila beri pendapat anda :